Årets Golfklubb 2024

Stockholms Golfklubbs bana i Kevinge har genomgått en större restaurering under 2021 och 2022 samt finputsats 2023. Arbetet har bedrivits enligt Harry Colts originalidéer i regi av bandesignern Christian Lundin.
Det lyckade resultatet har givit såväl internationellt uppmärksammande samt nu alltså utmärkelsen Årets Golfklubb som delas ut av Föreningen Golfjournalisterna som har utsett Årets Golfklubb sedan 1978.

Stockholms Golfklubb, som är medlemsägd, månar om miljön i sin dagliga verksamhet samt med bland annat arbete mot minskat matsvinn i restaurangen och installation av solpaneler.

Hela bevattningsanläggningen har också uppgraderats för att ge bättre spelytor och samtidigt spara in på vatten, en åtgärd som ligger i tiden för många golfbanor. Samarbetet med Danderyds kommun sker på flera plan, såväl idrottsligt som miljömässigt, där rening av dagvatten kommer att göras via bevattningssystemet.

Fokuset på idrottsverksamheten handlar om golf på alla nivåer och vi har över 200 juniorer i träning med många fler som vill vara med. Utöver de vanliga klubbtävlingarna tror vi oss ha det som kallats Sveriges bästa KM med hela 25 spelare med ”plus-handicap”, samt ambitioner att fortsatt arrangera tävlingar på proffs- och elitnivå.

Vi har även arbetat med dokumentation och digitalisering av vår historia i ett samarbete med Danderyds Hembygdsförening samt förbättrat administrationen på klubben och förstärkt ekonomin. Läs gärna mer om vår historia där vårt bildarkiv innehåller flera godbitar.
Banans historia

Utmärkelsen Årets Golfklubb är ett resultat av noggrann planering, gediget arbete och teamwork. En kraftfull och modig styrelse, engagerad och kompetent personal samt många positiva ideella funktionärer som jobbar i kommittéer, som golfvärdar, tävlingsledare, juniorledare och annat. ”

Tradition och förnyelse sedan 1904

Stockholms Golfklubb bildades 1904 och är Sveriges näst äldsta golfklubb och vi har spelat på Kevingebanan strax norr om Stockholm sedan 1932. Initialt influerad av den brittiska golftraditionen har vi under åren skapat svensk golftradition.

Med honnörsorden tradition och förnyelse har klubbens arbete utvecklat Stockholms Golfklubb till en klubb som kännetecknas av hög standard på bana och klubbhus, god tillgänglighet för medlemmar och gäster och ett aktivt klubbliv som i allt utgår från golfens grundläggande idéer och regler. Genom att inspirera, inkludera och engagera strävar vi efter att bli Sveriges trevligaste mötesplats.
Restaureringen av banan